Al een tweetal jaar had ik problemen met de motor van mijn minerva. Hij verbruikte zeer veel olie, en na een poos kwam er bij het rijden veel blauwe rook uit de uitlaat, NIET GOED DUS. Hij verbruikte toch gemiddeld een halve liter op een 50 tal km, dus kon het bijna niet anders dan dat de oliekeerringen lekten. Dit zijn de ringen op de zuigers van de motor, die er telkens voor zorgen dat de olie uit de cilinders geschraapt (verwijderd) wordt. Wanneer deze versleten zijn komt er dus olie in de cilinders terecht en wordt dit mee verbrand met het benzinemengsel, vandaar dus de blauwe rook.
oude motor 02 Af en toe begon de motor de sputteren en verloor hij een groot deel van zijn vermogen. Ik had al enkele maanden vooraf een andere motor gekocht, maar door tijdsgebrek hadden we hem nog niet kunnen vervangen. Op wings and wheels van 2014 was dan nog de koppakking (joint de culasse) door, dan had ik er echt wel genoeg van. Nu moest hij er uit. Voor we de motoren verwisseld hebben, heb ik hem volledig gereinigd en geschilderd in het origineel kleur (blauwgrijs)
nieuwe motor detail
Zelf had ik te weinig kennis om dit te doen dus deed ik een beroep op een echt vakman: de Marc! Hij legde alles uit hoe de oude motor moest verwijderd worden, hielp mij om de stukken zoals carburator, dynamo, ...enz over te zetten naar de andere motor. En toonde nadien hoe de nieuwe er terug in moest. Na de installatie heeft Marc alles goed gecontroleerd of alles goed was aangesloten.

En dan het grote moment, hem starten, De vernieuwde motor sloeg al vlug aan en hij draaide vrij mooi vond ik. Marc regelde hem nog wat bij en bij een eerste testrit bleek de motor zeer goed te draaien, oef! En inderdaad, we hebben er nu al wat km mee gedaan, en hij rijd super goed! Bedankt Marc!

Nieuwe motor

cilinder oud
tekening van de cilnder en de oliekeerringen

foto's vervangen motor
terug